Header Ads

KILAS BALIK NLT KAMMI UIN JAKARTA : Pintu Gerbang Calon Muslim Negarawan Dalam Transformasi Gerakan KAMMI

Peserta NLT KAMMI Komisariat UIN Jakarta di Sekolah Alam Al Giva, Curug, Bogor Jum’at-Ahad (20-22/10/2017).

Bogor, 20-22 Oktober 2017 – Siapa yang tidak kenal dengan organisasi Kesatuan Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia (KAMMI), sebuah organisasi besar yang beranggotakan ribuan kader yang tersebar di seluruh Nusantara, yang setiap tahunnya berhasil melahirkan orang-orang besar di dalamnya.
KAMMI Komisariat UIN Jakarta merupakan organisasi ekstra di tingkat kampus, yang berada di bawah naungan Pengurus Daerah KAMMI Kota Tangerang Selatan. Sebagai organisasi kepemudaan, KAMMI UIN Jakarta memiliki peran penting dalam mengembangkan potensi keislaman dan memantapkan potensinya dalam dakwah di kampus UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, serta menyongsong cita-cita KAMMI yang akan melahirkan kader-kader masa depan yang tangguh untuk mewujudkan masyarakat Indonesia yang Islami.
Dalam upaya melatih kader-kader KAMMI UIN Jakarta agar berpikir kritis serta memiliki jiwa kepemimpinan yang kuat dalam mengemban tugas gerakan dakwah kampus ini, maka perlu diadakannya kegiatan “National Leadership Training” atau dikenal dengan Dauroh Marhalah (DM) 1. Pada tahun ini, diselenggarakan di Sekolah Alam Al Giva, Curug, Bogor, dengan tema yakni “Transformasi Gerakan KAMMI Demi Menciptakan Karakter Muslim Negarawan”.
Menurut Ketua Pelaksana, Akh M. Akmal Falah, “Tujuan dari DM 1 bukanlah sekadar pintu masuk KAMMI, melainkan mampu mencetak kader Muslim Negarawan, dan saya berharap semoga memontum ini bisa dijadikan paham dasar bagi peserta mengenai Islam dan sebagai tameng untuk menangkal paham-paham seperti wahabi, liberal, serta agar tidak keluar dari Ahlus Sunnah Wal Jama’ah”, tutur Akmal yang juga menjabat sebagai Staf Ahli Departemen Kaderisasi KAMMI UIN Jakarta 2017-2018.
Kegiatannya sendiri dilaksanakan selama 3 hari 2 malam, dengan jumlah peserta yang hadir terdiri dari 11 Ikhwan dan 21 Akhwat yang berasal dari Fakultas dan Jurusan yang berbeda-beda di UIN Jakarta, namun ada juga peserta yang datang dari luar kampus UIN seperti Institut Ilmu Qur’an Jakarta, bahkan yang terjauh ada dari STIU Darul Hikmah Bekasi.
NLT merupakan kegiatan tahunan dari KAMMI UIN Jakarta dalam cita-citanya melakukan perubahan besar dan membangun peradaban baru, sehingga acaranya pun dikemas secara konseptual agar memberikan makna berkesan bagi setiap peserta. Mulai dari materi wajib Ke-KAMMI-An, FGD (Focus Group Discussion), Manajemen Aksi, dan ditambah dengan kegiatan di malam harinya, Safari Night yang sangat melatih mental dan adrenalin peserta untuk merasakan langsung bagaimana jihad seorang Da’i dalam mengemban tugas amanah dakwah.
Dari situ munculah dua nama yang menjadi Peserta Terbaik pada NLT tahun ini, yaitu Akh Riswan Hadi (UIN Jakarta/Perbankan Syariah/2016) dan Ukh Alyfia Maitsaa (UIN Jakarta/Komunikasi Penyiaran Islam/2016).
Pengalaman luar biasa telah didapat oleh semua peserta, kesan ini seperti yang digambarkan Akh Riza Mahdar Fauzi, “Acaranya sangatlah bermanfaat, mengajarkan nilai-nilai keislaman yang sesungguhnya, bukan hanya sekadar pengkaderan semata, dan kakak-kakak panitianya pun mendidik dengan sepenuh hati. Mudah-mudahan acara seperti ini terus berlanjut dan disertai dengan perkembangan pada setiap tahunnya”, ungkap Riza, salah satu peserta NLT yang mendapatkan amanah sebagai Ketua Forum Angkatan KAMMI UIN Jakarta Tahun 2017.
Harokah Syamilah, itulah nama Forkat tahun 2017 ini. Sebagai organisasi independen, KAMMI diharapkan bisa menerima semua orang yang mau berjuang di dalamnya dari apapun latar belakang orang tersebut. Dengan demikian, di dalam gerakan KAMMI akan berhimpun seluruh elemen latar belakang Islam, sehingga dapat memberikan kesan persatuan.
 (Moch. Nginwanun L. M.)

1 komentar:

  1. Bismillahir Rahmanir Rahim

    Salam dan selawat

    Kepada:

    Mahasiswa
    Institut Teknologi Bandung (ITB), Bandung, Indonesia.

    Pertanyaan mahasiswa: Adakah kalian bersetuju semua sahabat itu sesat kecuali 3 orang: Miqdad bin Aswad, Abu Dzar dan Salman al-Farisi menurut sumber Syiah?

    Jawapan 1.

    Al-Qur'an sebagai asas agama Islam

    Sesat atau kafirnya seorang muslim termasuk sahabat, adalah terletak kepada sejauh mana mereka percaya dan menghayati ajaran al-Qur'an dalam kehidupan mereka.

    Jawapan 2

    Sunnah Nabi saw sebagai asas agama Islam selepas al- Qur'an.

    2. Sejauh mana mereka percaya dan menghayati Sunnah Nabi saw dalam kehidupan mereka.

    Jawapan 3

    3.Justeru, ia bukan soal kalian bersetuju atau pun tidak dengan seorang itu sesat atau kafir kerana ia berkait rapat dengan sistem nilai yang diakui oleh Allah dan Rasul-Nya.

    Jawapan 4

    4. Sumber Sunni tentang kesesatan atau kekafiran majoriti para sahabat Nabi saw selepas kewafatan Nabi saw kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw, boleh didapati dalam Sahih al- Bukhari, Kitab al-Riqaq, bab al- Haudh, hadis no.584, 585,586, dan 587.
    Hadis no. 587 menyatakan bahawa mereka (sahabat) telah murtad ke belakang. Justeru, aku tidak melihat mereka (sahabat) terselamat melainkan segelintir daripada mereka (bilangan yang sedikit) seperti unta yang tersesat atau terbiar daripada pengembalanya (mithlu humali nna'am).

    Jawapan 5

    5. Sahih Muslim, bab Ithbat Haudhi Nabiyyi-na menyatakan bahawa hanya sedikit sahaja sahabat yang selamat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Lihat, hadis no. 26, (2290), (2291), no. 27 (2293), 28, (2294), 32 (2297), 40 (2304).

    Hadis no. 29 (2295) " Sesungguhnya aku akan mendahului kamu di Haudh. Tidak ada seorang pun daripada kamu (para sahabatku) akan mendatangiku sehingga dia akan dihalau atau diusir daripadaku sebagaimana dihalau atau diusir unta yang sesat (bilangan yang sedikit).
    Aku bersabda: Apa salahnya? Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka. Jauh! Dari rahamat Tuhan (suhqan).

    Jawapan 6

    Al-Qur'an

    6. Hanya sedikit sahaja di kalangan orang Islam yang mengikut al-Qur'an 100% sebagaimana Firman-Nya Surah al-Saba' (34): 13 " dan sedikit sahaja di kalangan hamba-hamba-Ku yang berterima kasih". Ini bererti kebanyakan orang-orang Islam sama ada sahabat atau bukan sahabat sedikit sahaja yang berterima kasih. Justeru, mereka disiksa oleh Allah swt kerana tidak berterima kasih.

    Jawapan 7

    7. Sila baca teks Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim tentang kekafiran majoriti para sahabat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Justeru, ia menyalahi akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang percaya semua sahabat adalah adil.

    Jawapan 8

    8. Kekafiran majoriti para sahabat selepas kewafatan Nabi saw sengaja disembunyikan oleh para ulama Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan Wahabi di Nusantara. Mereka meninggalkan penerjemahan bab al- Haudh dari Sahih Bukhari dan Sahih Muslim ke dalam bahasa ibunda. Justeru, umat Islam di Nusantara tidak mengetahuinya, lalu mereka menuduh Syiah mengkafirkan para sahabat Nabi saw pula. Pada hakikatnya, Nabi saw sendiri yang telah mengkafirkan majoriti para sahabatnya kerana mereka telah menguban Sunnahnya menurut Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.

    Jawapan 9

    9. Sila lihat, renungan 92. "Pengubahan al-Qur'an (Tahrif al-Qur'an) dalam buku-buku Sunni, Pengubahan Sunnah Rasulullah saw, penghinaan terhadap Rasulullah saw oleh para sahabat dan kekafiran majoriti para sahabat oleh Rasulullah saw sendiri" sila layari: al-mawaddah. info






    BalasHapus

Tulis apa yang kita lakukan dan lakukan apa yang kita tulis (Ali Nawawi - Ketum KAMMI UIN JAKARTA). Gambar tema oleh sebastian-julian. Diberdayakan oleh Blogger.