Header Ads

Muskom XVII KAMMI UIN Jakarta, Kukuhkan M. Cahyo Rachmat dan Zainab Adzkia sebagai Pemimpin Baru

Sambutan Ketua Umum Terpilih KAMMI UIN Jakarta Periode 2018-2019 di Aula HMB – Ciputat, Ahad (4/2/2018).
Ciputat, 3-4 Februari 2018 – Musyawarah Komisariat (Muskom) KAMMI UIN Jakarta ke-17 akhirnya berakhir pada hari Ahad (4/2) kemarin. Setelah menjalani rangkaian acara yang cukup panjang kurang lebih selama dua hari satu malam, Tim Formatur bersama peserta Muskom bermusyawarah sehingga terpilihlah Akhina M. Cahyo Rachmat sebagai Ketua Umum KAMMI UIN Jakarta Periode 2018-2019 dan Ukhtina Zainab Adzkia sebagai Ketua Kemuslimahan KAMMI UIN Jakarta Periode 2018-2019.
Kegiatan Musyawarah Komisariat ini berlangsung di berbagai tempat, awalnya bertempat di Aula Kelurahan Pisangan, Ciputat yang dimulai dengan acara Pembukaan Muskom dan dilanjutkan dengan Sidang Pendahuluan pada Sabtu sorenya (3/2) yang dipimpin oleh Presidium Sidang Sementara. Kemudian, malam harinya berlanjut ke Sidang Pleno yang kali ini dipimpin oleh Presidium Sidang Tetap, yaitu Moch. Nginwanun L. M. (Presidium 1), M. Akmal Falah (Presidium 2), dan Kristi Asrianti (Presidium 3).
Sidang dimulai dengan Penyampaian Laporan Pertanggungjawaban (LPJ) dari masing-masing BPH (Badan Pengurus Harian) maupun Ketua Departemen, acara berlangsung hingga malam hari. Namun karena ada suatu hal terkait dengan perizinan tempat, maka pada pukul 11.00 WIB terpaksa Muskom harus berpindah tempat sementara, yakni di Musholla As-Salam, dan acara bisa kembali dilanjutkan. Setelah semua BPH dan Ketua Departemen selesai menyampaikan laporannya, maka LPJ KAMMI UIN Jakarta Periode 2017-2018 dapat disahkan, dan untuk masa kepengurusannya dinyatakan selesai (demisioner) pada Ahad dini harinya (4/2), atau tepat pukul 03.15 WIB.
Pagi harinya, setelah sidang di skors sementara kini dibuka kembali pukul 10.30 WIB. Sekarang untuk lokasi Muskom kembali berpindah ke Aula HMB (Himpunan Mahasiswa Banten) – Ciputat. Dilanjutkan dengan Sidang Komisi yang pembahasannya sangatlah penting, sebab akan menetukan alur kerja dan tupoksi dari KAMMI UIN Jakarta di kepengurusan selanjutnya. Peserta Muskom cukup antusias dalam mengikuti sidang tersebut, mereka saling bertukar ide/gagasan serta memberikan pendapat dan saran terbaik untuk masa depan KAMMI UIN Jakarta.
Setelah melakukan diskusi yang lumayan panjang dan atas berbagai pertimbangan dari pengurus KAMMI sebelumnya, maka ditetapkanlah struktur kepengurusan KAMMI UIN Jakarta yang terdiri atas Badan Pengurus Harian, mulai dari Ketua Umum, Ketua Kemuslimahan, Sekretaris Jenderal, dan Bendahara Umum. Serta terdapat lima Departemen yang membantu tugas-tugas dari BPH, antara lain Departemen Kaderisasi, Departemen Kajian dan Strategi Aksi, Departemen Hubungan Masyarakat, Departemen Ekonomi, dan Departemen Sosial Masyarakat. Dari hasil Sidang Komisi tersebut nantinya akan digunakan sebagai acuan dalam kepengurusan KAMMI UIN Jakarta Periode 2018-2019.
Inilah saat yang paling dinantikan, yakni Sidang Paripurna dengan memilih Ketua Umum dan Ketua Kemuslimahan KAMMI UIN Jakarta Periode 2018-2019. Sidang dipimpin oleh Tim Formatur yang berjumlah lima orang, Kak Khaidir Ali sebagai Ketua Formatur, kemudian Kak Mursalin, Kak Rohanah, Kak Herawati, dan Kak Ulfah Zakiyah Mubarok sebagai anggotanya. Merekalah yang akan memilih dua orang untuk menjadi Ketua Umum dan Ketua Kemuslimahan, dengan memperhatikan hasil musyawarah dari peserta Muskom.
BARAKALLAH... kini Pemimpin Baru telah hadir, dan mereka berdua-lah nanti yang akan melanjutkan estafet perjuangan KAMMI UIN Jakarta di masa berikutnya. Mereka terpilih bukan berarti mereka yang terbaik, melainkan dari dukungan kitalah nanti mereka bisa menjadi yang terbaik.
Adapun pesan yang disampaikan, “Terima kasih kepada teman-teman peserta Muskom atas kepercayaannya kepada saya, dan ingat perjungan kita masih panjang. Harapan saya kedepan, marilah kira sama-sama berproses, berjuang, dan berkorban untuk menjadikan KAMMI UIN Jakarta bisa lebih baik kedepannya. Tentu dengan kontribusi teman semua hal itu bisa terwujud”,  tutur Rachmat, Ketua Umum Terpilih KAMMI UIN Jakarta Periode 2018-2019.
SELAMAT BERJUANG ATAS NAMA ALLAH
Semoga Allah senantiasa kuatkan pundak mereka untuk mengemban amanah dakwah ini, dimudahkan langkahnya, dan dilancarkan segala urusan mereka.
(Moch. Nginwanun L. M.)

2 komentar:

  1. Bismillahir Rahmanir Rahim

    Salam dan selawat

    Kepada:

    Mahasiswa
    Institut Teknologi Bandung (ITB), Bandung, Indonesia.

    Pertanyaan mahasiswa: Adakah kalian bersetuju semua sahabat itu sesat kecuali 3 orang: Miqdad bin Aswad, Abu Dzar dan Salman al-Farisi menurut sumber Syiah?

    Jawapan 1.

    Al-Qur'an sebagai asas agama Islam

    Sesat atau kafirnya seorang muslim termasuk sahabat, adalah terletak kepada sejauh mana mereka percaya dan menghayati ajaran al-Qur'an dalam kehidupan mereka.

    Jawapan 2

    Sunnah Nabi saw sebagai asas agama Islam selepas al- Qur'an.

    2. Sejauh mana mereka percaya dan menghayati Sunnah Nabi saw dalam kehidupan mereka.

    Jawapan 3

    3.Justeru, ia bukan soal kalian bersetuju atau pun tidak dengan seorang itu sesat atau kafir kerana ia berkait rapat dengan sistem nilai yang diakui oleh Allah dan Rasul-Nya.

    Jawapan 4

    4. Sumber Sunni tentang kesesatan atau kekafiran majoriti para sahabat Nabi saw selepas kewafatan Nabi saw kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw, boleh didapati dalam Sahih al- Bukhari, Kitab al-Riqaq, bab al- Haudh, hadis ,584, 585,586, dan 587.
    Hadis 587 menyatakan bahawa mereka (sahabat) telah murtad ke belakang. Justeru, aku tidak melihat mereka (sahabat) terselamat melainkan segelintir daripada mereka (bilangan yang sedikit) seperti unta yang tersesat atau terbiar daripada pengembalanya (mithlu humali nna'am).

    Jawapan 5

    5. Sahih Muslim, bab Ithbat Haudhi Nabiyyi-na menyatakan bahawa hanya sedikit sahaja sahabat yang selamat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Lihat, hadis no. 26, (2290), (2291), no. 27 (2293), 28, (2294), 32 (2297), 40 (2304).

    Hadis no. 29 (2295) " Sesungguhnya aku akan mendahului kamu di Haudh. Tidak ada seorang pun daripada kamu (para sahabatku) akan mendatangiku sehingga dia akan dihalau atau diusir daripadaku sebagaimana dihalau atau diusir unta yang sesat (bilangan yang sedikit).
    Aku bersabda: Apa salahnya? Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka. Jauh! Dari rahamat Tuhan (suhqan).

    Jawapan 6

    Al-Qur'an

    6. Hanya sedikit sahaja di kalangan orang Islam yang mengikut al-Qur'an 100% sebagaimana Firman-Nya Surah al-Saba' (34): 13 " dan sedikit sahaja di kalangan hamba-hamba-Ku yang berterima kasih". Ini bererti kebanyakan orang-orang Islam sama ada sahabat atau bukan sahabat sedikit sahaja yang berterima kasih. Justeru, mereka disiksa oleh Allah swt kerana tidak berterima kasih.

    Jawapan 7

    7. Sila baca teks Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim tentang kekafiran majoriti para sahabat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Justeru, ia menyalahi akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang percaya semua sahabat adalah adil.

    Jawapan 8

    8. Kekafiran majoriti para sahabat selepas kewafatan Nabi saw sengaja disembunyikan oleh para ulama Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan Wahabi di Nusantara. Mereka meninggalkan penerjemahan bab al- Haudh dari Sahih Bukhari dan Sahih Muslim ke dalam bahasa ibunda. Justeru, umat Islam di Nusantara tidak mengetahuinya, lalu mereka menuduh Syiah mengkafirkan para sahabat Nabi saw pula. Pada hakikatnya, Nabi saw sendiri yang telah mengkafirkan majoriti para sahabatnya kerana mereka telah menguban Sunnahnya menurut Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.

    Jawapan 9

    9. Sila lihat, renungan 92. "Pengubahan al-Qur'an (Tahrif al-Qur'an) dalam buku-buku Sunni, Pengubahan Sunnah Rasulullah saw, penghinaan terhadap Rasulullah saw oleh para sahabat dan kekafiran majoriti para sahabat oleh Rasulullah saw sendiri" sila layari: al-mawaddah. info






    BalasHapus
  2. Bismillahir Rahmanir Rahim

    Salam dan selawat

    Kepada:

    Mahasiswa
    Institut Teknologi Bandung (ITB), Bandung, Indonesia.

    Pertanyaan mahasiswa: Adakah kalian bersetuju semua sahabat itu sesat kecuali 3 orang: Miqdad bin Aswad, Abu Dzar dan Salman al-Farisi menurut sumber Syiah?

    Jawapan 1.

    Al-Qur'an sebagai asas agama Islam

    Sesat atau kafirnya seorang muslim termasuk sahabat, adalah terletak kepada sejauh mana mereka percaya dan menghayati ajaran al-Qur'an dalam kehidupan mereka.

    Jawapan 2

    Sunnah Nabi saw sebagai asas agama Islam selepas al- Qur'an.

    2. Sejauh mana mereka percaya dan menghayati Sunnah Nabi saw dalam kehidupan mereka.

    Jawapan 3

    3.Justeru, ia bukan soal kalian bersetuju atau pun tidak dengan seorang itu sesat atau kafir kerana ia berkait rapat dengan sistem nilai yang diakui oleh Allah dan Rasul-Nya.

    Jawapan 4

    4. Sumber Sunni tentang kesesatan atau kekafiran majoriti para sahabat Nabi saw selepas kewafatan Nabi saw kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw, boleh didapati dalam Sahih al- Bukhari, Kitab al-Riqaq, bab al- Haudh, hadis no.584, 585,586, dan 587.
    Hadis no. 587 menyatakan bahawa mereka (sahabat) telah murtad ke belakang. Justeru, aku tidak melihat mereka (sahabat) terselamat melainkan segelintir daripada mereka (bilangan yang sedikit) seperti unta yang tersesat atau terbiar daripada pengembalanya (mithlu humali nna'am).

    Jawapan 5

    5. Sahih Muslim, bab Ithbat Haudhi Nabiyyi-na menyatakan bahawa hanya sedikit sahaja sahabat yang selamat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Lihat, hadis no. 26, (2290), (2291), no. 27 (2293), 28, (2294), 32 (2297), 40 (2304).

    Hadis no. 29 (2295) " Sesungguhnya aku akan mendahului kamu di Haudh. Tidak ada seorang pun daripada kamu (para sahabatku) akan mendatangiku sehingga dia akan dihalau atau diusir daripadaku sebagaimana dihalau atau diusir unta yang sesat (bilangan yang sedikit).
    Aku bersabda: Apa salahnya? Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka. Jauh! Dari rahamat Tuhan (suhqan).

    Jawapan 6

    Al-Qur'an

    6. Hanya sedikit sahaja di kalangan orang Islam yang mengikut al-Qur'an 100% sebagaimana Firman-Nya Surah al-Saba' (34): 13 " dan sedikit sahaja di kalangan hamba-hamba-Ku yang berterima kasih". Ini bererti kebanyakan orang-orang Islam sama ada sahabat atau bukan sahabat sedikit sahaja yang berterima kasih. Justeru, mereka disiksa oleh Allah swt kerana tidak berterima kasih.

    Jawapan 7

    7. Sila baca teks Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim tentang kekafiran majoriti para sahabat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Justeru, ia menyalahi akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang percaya semua sahabat adalah adil.

    Jawapan 8

    8. Kekafiran majoriti para sahabat selepas kewafatan Nabi saw sengaja disembunyikan oleh para ulama Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan Wahabi di Nusantara. Mereka meninggalkan penerjemahan bab al- Haudh dari Sahih Bukhari dan Sahih Muslim ke dalam bahasa ibunda. Justeru, umat Islam di Nusantara tidak mengetahuinya, lalu mereka menuduh Syiah mengkafirkan para sahabat Nabi saw pula. Pada hakikatnya, Nabi saw sendiri yang telah mengkafirkan majoriti para sahabatnya kerana mereka telah menguban Sunnahnya menurut Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.

    Jawapan 9

    9. Sila lihat, renungan 92. "Pengubahan al-Qur'an (Tahrif al-Qur'an) dalam buku-buku Sunni, Pengubahan Sunnah Rasulullah saw, penghinaan terhadap Rasulullah saw oleh para sahabat dan kekafiran majoriti para sahabat oleh Rasulullah saw sendiri" sila layari: al-mawaddah. info






    BalasHapus

Tulis apa yang kita lakukan dan lakukan apa yang kita tulis (Ali Nawawi - Ketum KAMMI UIN JAKARTA). Gambar tema oleh sebastian-julian. Diberdayakan oleh Blogger.