MABIT KAMMI UIN : Menyambut Bulan Ramadhan Dengan Meningkatkan Ghirah Ke-KAMMI-An
![]() |
Malam Bina
Iman dan Taqwa KAMMI Komisariat UIN Jakarta di Masjid Al-Mughirah, Pisangan
Barat, Cireundeu, Ciputat Timur, Tangerang Selatan Jum’at-Sabtu (19-20/05/2017). |
Pisangan Barat,
19-20 Mei 2017 – Tak terasa hampir satu tahun kita
meninggalkan bulan yang teramat penting dalam perjalanan hidup kita, dan
sebentar lagi kita akan kembali menjumpai bulan yang paling mulia, bulan yang
penuh berkah yakni Bulan Suci Ramadhan. Dalam sebuah Hadits dijelaskan : “Barangsiapa
yang bergembira dengan kedatangan bulan Ramadhan niscaya Allah mengharamkan
jasadnya dari neraka” (Nash riwayat ini disebutkan di kitab Durrat
An-Nasihin).
Salah satu
tanda keimanan seorang muslim adalah bergembira dengan menyambut datangnya
bulan Ramadhan. Ibarat akan menyambut tamu agung yang kita nanti-nantikan dan
tentunya hati akan menjadi senang sekali ketika tamu itu telah datang. Pada
kesempatan ini, Kesatuan Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia (KAMMI) UIN Jakarta mengadakan MABIT (Malam Bina Iman dan Taqwa) dalam rangka
menyambut bulan suci Ramadhan, Jum’at-Sabtu, yang bertempat di Masjid
Al-Mughirah, Pisangan Barat, Cireundeu, Ciputat Timur, Tangerang
Selatan. Acara ini mengambil tema “Meningkatkan
Ghiroh keKAMMIan dalam menyambut bulan penuh berkah”.
MABIT dilaksanakan
pada hari Jum’at (19/5) kemarin, yang pada malam harinya diisi dengan materi
diskusi yang disampaikan oleh Ustadz Noval Abuzarr, belilau sekarang menjabat
sebagai Ketua Presidium Pemuda Djayakarta. Dalam pemaparannya, Ustadz Abuzarr mengajak
kita untuk memaknai bulan Ramadhan dan bagaimana cara berinteraksi dengan
Al-Qur’an sesuai dengan kondisi yang ada, baik segi individu maupun organisasi.
Di bulan Ramadhan ini kita semua ingin bertafakur dan menafsirkan apa situasi
yang terjadi kepada diri kita sebagai individu muslim maupun sebagai kader
KAMMI.
Peranan organisasi
KAMMI sebagai pelopor bangsa utamanya adalah bagaimana melihat kondisi di
negara kita sekarang, Indonesia sebagai penduduk yang mayoritas 85% beragama
Islam. Bulan Ramadhan merupakan momentum bagi untuk mengevaluasi diri kita,
organisasi kita, dan kondisi umat Islam sekarang ini. Serta yang paling utama
adalah sejauh mana peranan KAMMI dalam mengadvokasi isu-isu kebangsaan untuk
menegakkan nilai-nilai keislaman yang telah dibangun.
Pagi harinya,
Sabtu (20/5), kembali diadakan tausiyah yang sampaikan oleh Ustadz Rachmat
Abril Kholis, belilau adalah Sekjend KAMMI Daerah Tangerang Selatan. Menyambung
materi sebelumnya, ada beberapa hal yang semestinya diketahui oleh kader KAMMI
dalam konsistensinya mengamalkan nilai-nilai kebangsaan dan keislaman yang
terbagi ke dalam 3 spektrum, antara lain : Aqidah (toleransi dalam agama), Ibadah
(interaksi terhadap agama), dan Mualamah (interaksi kepada sesama muslim
lainnya).
Ghazwul fikri
atau perang pemikiran yang sering diartikan sebagai penyerangan dengan berbagai
cara terhadap pemikiran umat Islam guna menyempurnakan wacana keislaman, yang
sama-sama dibahas ke dalam 3 spektrum tadi. Islam sebagai jalan hidup dengan
kondisi realitas keumatan yang sekarang seiring dengan kuatnya arus
globalisasi.
Melihat kuatnya
arus pemikiran yang melanda umat Islam sekarang ini, kita harus mengambil langkah
yang strategis. Karena orang yang menang di zaman ini adalah orang yang punya
konsep paling bagus.
(Moch. Nginwanun L. M.)
Bismillahir Rahmanir Rahim
BalasHapusSalam dan selawat
Kepada:
Mahasiswa
Institut Teknologi Bandung (ITB), Bandung, Indonesia.
Pertanyaan mahasiswa: Adakah kalian bersetuju semua sahabat itu sesat kecuali 3 orang: Miqdad bin Aswad, Abu Dzar dan Salman al-Farisi menurut sumber Syiah?
Jawapan 1.
Al-Qur'an sebagai asas agama Islam
Sesat atau kafirnya seorang muslim termasuk sahabat, adalah terletak kepada sejauh mana mereka percaya dan menghayati ajaran al-Qur'an dalam kehidupan mereka.
Jawapan 2
Sunnah Nabi saw sebagai asas agama Islam selepas al- Qur'an.
2. Sejauh mana mereka percaya dan menghayati Sunnah Nabi saw dalam kehidupan mereka.
Jawapan 3
3.Justeru, ia bukan soal kalian bersetuju atau pun tidak dengan seorang itu sesat atau kafir kerana ia berkait rapat dengan sistem nilai yang diakui oleh Allah dan Rasul-Nya.
Jawapan 4
4. Sumber Sunni tentang kesesatan atau kekafiran majoriti para sahabat Nabi saw selepas kewafatan Nabi saw kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw, boleh didapati dalam Sahih al- Bukhari, Kitab al-Riqaq, bab al- Haudh, hadis no.584, 585,586, dan 587.
Hadis no. 587 menyatakan bahawa mereka (sahabat) telah murtad ke belakang. Justeru, aku tidak melihat mereka (sahabat) terselamat melainkan segelintir daripada mereka (bilangan yang sedikit) seperti unta yang tersesat atau terbiar daripada pengembalanya (mithlu humali nna'am).
Jawapan 5
5. Sahih Muslim, bab Ithbat Haudhi Nabiyyi-na menyatakan bahawa hanya sedikit sahaja sahabat yang selamat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Lihat, hadis no. 26, (2290), (2291), no. 27 (2293), 28, (2294), 32 (2297), 40 (2304).
Hadis no. 29 (2295) " Sesungguhnya aku akan mendahului kamu di Haudh. Tidak ada seorang pun daripada kamu (para sahabatku) akan mendatangiku sehingga dia akan dihalau atau diusir daripadaku sebagaimana dihalau atau diusir unta yang sesat (bilangan yang sedikit).
Aku bersabda: Apa salahnya? Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka. Jauh! Dari rahamat Tuhan (suhqan).
Jawapan 6
Al-Qur'an
6. Hanya sedikit sahaja di kalangan orang Islam yang mengikut al-Qur'an 100% sebagaimana Firman-Nya Surah al-Saba' (34): 13 " dan sedikit sahaja di kalangan hamba-hamba-Ku yang berterima kasih". Ini bererti kebanyakan orang-orang Islam sama ada sahabat atau bukan sahabat sedikit sahaja yang berterima kasih. Justeru, mereka disiksa oleh Allah swt kerana tidak berterima kasih.
Jawapan 7
7. Sila baca teks Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim tentang kekafiran majoriti para sahabat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Justeru, ia menyalahi akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang percaya semua sahabat adalah adil.
Jawapan 8
8. Kekafiran majoriti para sahabat selepas kewafatan Nabi saw sengaja disembunyikan oleh para ulama Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan Wahabi di Nusantara. Mereka meninggalkan penerjemahan bab al- Haudh dari Sahih Bukhari dan Sahih Muslim ke dalam bahasa ibunda. Justeru, umat Islam di Nusantara tidak mengetahuinya, lalu mereka menuduh Syiah mengkafirkan para sahabat Nabi saw pula. Pada hakikatnya, Nabi saw sendiri yang telah mengkafirkan majoriti para sahabatnya kerana mereka telah menguban Sunnahnya menurut Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.
Jawapan 9
9. Sila lihat, renungan 92. "Pengubahan al-Qur'an (Tahrif al-Qur'an) dalam buku-buku Sunni, Pengubahan Sunnah Rasulullah saw, penghinaan terhadap Rasulullah saw oleh para sahabat dan kekafiran majoriti para sahabat oleh Rasulullah saw sendiri" sila layari: al-mawaddah. info